Daim-Rutor

Sista dagen på Såpis, men det var inte bara jag som slutade idag... Så det vanliga fredagsfika bestod istället av en hel buffé med kakor, bullar, tårtor och smörgåsar. En tuff dag, hade nära till tårarna en gång, jag kommer ju sakna alla så mycket och vissa extra mycket såklart. Blev avtackad igen, med en jättefin blomma och ett litet tal av chefen.
Det jag bidrog med till fradagsfikat var daim-rutor, ser inte så mycket ut för världen men var såå gott! Jag fick mycket beröm och hela plåten gick åt =) Receptet hittade jag på kokaihop.se

Daim-rutor

KAKAN

2 st ägg
3 dl strösocker
150 gram smör
4,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1,5 dl mjölk

GLASYR

250 gram smör
4 dl strösocker
3 st äggula
1 msk vaniljsocker
2 st dubbeldaim

Gör så här

  1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
  2. Smält smöret och häll i mjölken i smöret.
  3. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
  4. Rör ner de torra ingredienserna växelvis med vätskan i äggsmeten.
  5. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper i botten.
  6. Grädda i ca 15 min 225grader. Låt kakan svalna.
  7. Lägg alla ingredienserna till glasyren i en kastrull.
  8. Värm under omrörning tills smeten tjocknar.
  9. Bred glasyren över kakan och strö över hackad daim.
  10. Låt glasyren stelna. Skär kakan i rutor och njut!!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Frupiekart

Bloggen uppdateras sporadiskt med händelser från familjelivet, bröllop, resor och lite smått och gott.

RSS 2.0